Vastgoed Actueel was aanwezig bij de uitreiking van De Nationale Makelaar Awards 2021 op 11 November tijdens Makelmania. Tot Beste Grown-up werd Van Herk Makelaardij uitgeroepen, Beste Start-up werd House.nl. De award voor Beste service ging naar vb&t en voor Beste Marketing werd Iets Anders Makelaars bekroond. Het Huisdossier ging er vandoor met de prijs voor Beste Innovatie.
De jury van de Nationale Makelaar Awards had zich eind september gebogen over de aanmeldingen voor de vijf categorieën. Per categorie werden drie bedrijven genomineerd die de meeste punten kregen.Beste Start-up
In de categorie Beste Start-up waren House.nl, KIJCK Makelaars en ViaDaan genomineerd. House.nl ging met de eer strijken. De motivering van de jury: ‘Het verkoopproces van een woning gaat op de oververhitte huizenmarkt niet altijd even eerlijk. Zo is er geen transparantie bij het bieden op een woning. House.nl speelt met hun platform in op een eerlijke huizenmarkt.’
Oprichter Maurits Grosfeld was zichtbaar blij dat hij de eerste award op deze dag in ontvangst mocht nemen: “Super! Op naar een sector die nóg mooier, sneller en transparanter is! Transparantie in de makelaardij is nu heel actueel; mensen snakken naar openheid. Wij zeggen niet dat er door makelaars gesjoemeld wordt, er zijn vele integere makelaars, maar het feit dat er gesjoemeld kán worden is niet goed. We hopen dat deze award ons nog meer bekendheid geeft en bijdraagt aan onze crowdfundingcampagne. Daarmee willen we het mogelijk maken om het complete proces nog transparanter te maken: niet alleen het biedingsproces maar ook het traject daarvoor en daarna.”
Beste Grown-up
Voor Beste Grown-up waren Brantjes Makelaars, Fris Woningmakelaars en Van Herk Makelaardij de genomineerden. Van Herk kreeg de meeste punten. Uit het juryrapport: ‘Van Herk is een formule die al wat langer bestaat. Maar dit kantoor heeft de drive om continu te innoveren. Van duurzaamheid tot een communicatiestijl per type klant. En dat werkt. Het aantal transacties, de klantloyaliteit en de klanttevredenheid is bijzonder sterk gestegen.’
“Supergaaf!” riep Dick Stofberg van Van Herk uit. “Met het hele team werken we elke dag keihard om ons te onderscheiden. Dit is een signaal dat we op het juiste spoor zitten. Wij hebben ons verdiept in de beleving van klanten. We hebben hen ingedeeld in vier categorieën volgens een bestaand kleurensysteem met kleuren die staan voor bepaalde typen mensen. Daardoor kun je mensen aanspreken op een manier die bij hen past. Daar hebben wij veel energie ingestoken En het loont: de klanttevredenheid is gestegen, waardoor we meer ambassadeurs hebben, wat weer voor nieuwe klandizie zorgt.”
Beste Marketing
De genomineerden voor Beste Marketing waren Eefje Voogd Makelaardij, Familie Beekhuizen en Iets Anders Makelaars. Deze laatste makelaardij pakte de winst. De jury hierover: ‘Iets Anders Makelaars heeft als slogan: wij maken mensen blij. En dat doen ze. Niet alleen met hun uitgebreide dienstenpakket, maar ook met hun marketingactiviteiten weten zij de juiste snaar te raken. Hierbij werken zij samen met lokale ondernemers wat natuurlijk een win-win is voor iedereen.’
Jan-Willem Kuipers straalt bij het horen van deze woorden. “Geweldig! Wij kregen vijf jaar geleden een award als beste start-up. Daarna hebben we ons gericht op de speerpunten service en marketing. Top dat we nu deze award winnen. Ik denk dat marketing bij veel makelaars een ondergeschoven kindje is. Volgens mij is een goede marketeer belangrijker dan de makelaar... mensen komen bij ons omdat ze zich de tompoucen-drive-through herinneren.”
Beste Innovatie
De categorie Beste Innovatie kende als genomineerden Cribb (voorheen Cirkl), Familie Beekhuizen en Het Huisdossier. Het meest innovatief was volgens de jury Het Huisdossier. ‘Er ligt nog een enorme opgave voor ons om de bestaande woningvoorraad te verduurzamen. Hierin speelt de makelaar een belangrijke rol. Met de innovatieve tool van het Huisdossier heeft de makelaar een extra dienst waarmee zij een klant kan adviseren en ontzorgen bij het verduurzamen van een woning.’
Kashifa Suddle is supertrots met de winst. “Wij zijn ervan overtuigd dat makelaars een laagdrempelige relatie met hun klanten willen opbouwen. Het Huisdossier is een ideale tool om binding te houden met je klanten en bijvoorbeeld inzicht te bieden in waardevermeerdering. Behalve makelaars hebben ook consumenten veel interesse in onze tool. Ook bij hun behoeften willen we steeds beter aansluiten, dus we gaan niet stilzitten.”
Beste Service
De genomineerden voor Beste Service waren vb&t, Iets Anders Makelaars en Van Herk Makelaardij. De jury koos voor vb&t. ‘Van makelaar naar woonregisseur. Met de groeiende en vernieuwende one-stop-shop heeft vb&t een mooie toekomst in de nieuwe markt. Van Easie Repair tot Move & Rent. Dit zorgt voor een optimale serviceverlening voor klanten.’
Patricia Goudswaard kon namens vb&t niet live aanwezig zijn, maar reageerde via livestream enthousiast. “Een mooiere bevestiging kan je niet krijgen. Wij zijn in 2017 met een geheel nieuw team opgestart en hebben best radicale keuzes gemaakt. We zijn met een nieuw CRM-systeem gaan werken, het contract met ERA hebben we opgezegd en we hebben een compleet nieuwe huisstijl en nieuwe website opgezet. Ook hebben we behoorlijk geïnvesteerd in de automatisering en ICT, waardoor onze medewerkers uiteindelijk meer tijd over hebben voor de klant!”
Onafhankelijke prijzen
De Nationale Makelaar Awards, georganiseerd door REBS, zijn dé onafhankelijke prijzen voor de beste bedrijven in de makelaardij. Doel van de Nationale Makelaar Awards is het stimuleren van innovatie en waardevolle klantrelaties in de makelaardij.
De jury bestond uit Onno Dwars, CEO bij Ballast Nedam Development en Greenleader, Gerard de Gier, directeur van Effytool en jarenlang actief geweest als makelaar, Fonger Ypma, directeur van Brainbay, Marco Aarnink, CEO van Print.com, Quintin Schevernels, CEO van funda en Elsie Schoorel, hoofdredacteur van Vastgoed Actueel.