Rotterdamse startup laat huizenkopers zien wat de ander biedt

Jelmer Luimstra
14 december 2021

Schermafbeelding 2021-12-14 om 17.16.03Jelmer Luimstra van Sprout schrijft binnen dit artikel over dé Startup van de Week: House.nl. House.nl strijdt tegen alternatief bieden, dat zorgt voor de schimmige praktijken in makelaarsland. Om te voorkomen dat makelaars onderling deals afsluiten, laat House.nl mensen die bieden op een huis zien wat anderen hebben geboden. Maar die transparantie leidt wel tot nog hogere prijzen.

Wat is House.nl? 

De Rotterdamse startup House.nl laat woningeigenaren hun huis verkopen door middel van een open veiling, die ze via een online omgeving kunnen volgen. Tegelijkertijd kunnen geïnteresseerden in het betreffende huis elkaars biedingen zien en hun bod vervolgens minimaal 2.500 euro verhogen. Dit proces is anders dan dat van traditionele biedingen. Daarbij weet je juist niet wat concurrenten voor een huis over hebben. Maar leidt die openheid niet tot nog meer overbieden, waardoor de huizenprijzen nog verder stijgen?

Ja, geeft oprichter Maurits Grosfeld (29, links op foto) toe. Maar wat je er volgens hem voor terugkrijgt is volledige transparantie. ‘We doen niet aan een
voorselectie bij bezichtigingen en geen makelaar krijgt de woning eerder te zien dan wanneer wij deze aanbieden. Bij traditionele processen ben je bovendien als tweede hoogste bieder uitgeschakeld, terwijl je bij ons dan de hoogste bieder kunt overbieden.’

Wie zit erachter?

Grosfeld werkte enkele jaren bij makelaars en merkte hoe schimmig de branche kan zijn. Zo maken aan- en verkoopmakelaars soms onderling deals over biedingen, terwijl dit verboden is. Eind 2019 besloot hij House.nl op te richten. Hij enquêteerde liefst 4.500 huizenbezitters en -verkopers over hun frustraties over de makelaarsbranche.

‘Velen vonden dat het anders moest, maar ze schakelden toch vaak weer een
makelaar in vanwege diens informatievoorsprong. Informatie over bijvoorbeeld transactieprijzen van woningen zelf opzoeken is moeilijk, want die staan vaak pas na drie maanden in het kadaster.’

Wie zitten erop te wachten? 

House.nl richt zich op zowel verkopers als kopers, waarbij de verkopers als klant fungeren. Tot dusver wordt de service voornamelijk gebruikt door mensen onder de 50 jaar, zegt Grosfeld. ‘Deze groep is het meest digitaal gericht en kijkt dus vaker in onze dashboard.’ Maar Grosfeld benadrukt dat zijn startup ook oudere klanten heeft: ‘We hebben net nog iemand geholpen die ouder dan 80 jaar is.’

Hoever is House.nl? 

Het platform ging medio 2020 live en Grosfeld hielp tot dusver ruim vijftig
klanten aan een nieuwe woning. Hoeveel biedingen er precies gedaan zijn, weet hij niet. Hij heeft momenteel zeven mensen (5,5 fte) die voor hem werken. En ja, het is niet onopgemerkt gebleven: afgelopen maand won House.nl de prijs voor Beste Startup bij de Nationale Makelaars Awards.

De ondernemer werkt aan een nieuwe website, die hij uiterlijk begin maart 2022 wil lanceren. Op dit moment kunnen biedingen alleen nog worden ingekeken door kijkers, maar op de nieuwe site moeten biedingen voor iedereen inzichtelijk worden.

Wat is het businessmodel? 

House.nl vraagt verkopers voor zijn service 1 procent van de verkoopprijs van het huis. De startup zit daarmee onder het marktgemiddelde. De gemiddelde
makelaarscourtage was volgens de Vereniging Eigen Huis in 2020 gemiddeld 1,38 procent.

Verkopers kunnen er soms ook voor kiezen om hun woning na dertig dagen te
verkopen aan House.nl, die voor de financiering hiervoor samenwerkt met een
partnerbedrijf. Dit kan alleen als alle betrokken partijen dit willen, legt Grosfeld uit.

De verkoper krijgt in dit geval vast tot 90 procent van de getaxeerde waarde
uitgekeerd. Zodra House.nl het huisverkocht heeft, ontvangt de verkoper de rest van het bedrag. Verkopers doen dit soms als ze geld nodig hebben voor de aanschaf van een nieuwe woning. Ze betalen er wel extra voor: 3 procent van de uiteindelijke verkoopprijs.

Alsof dat niet genoeg is, komt Grosfeld binnenkort met een compleet nieuw
verdienmodel. Bij het lanceren van zijn nieuwe site wil hij met vaste pakketten
gaan werken. ‘Stel dat een verkoper liever zelf de bezichtigingen wil regelen, dan kan dat waardoor het pakket goedkoper wordt.’ Aan welke tarieven Grosfeld denkt, wil hij uit concurrentieoverwegingen niet zeggen.

Nog geld nodig?

Grosfeld is huiverig om met angel investors en durfinvesteerders in zee te gaan. ‘We willen onafhankelijk opereren’, zegt de ondernemer. Hij sluit niet uit ooit nog eens in zee te gaan met een investeerder, maar ziet voorlopig meer heil in crowdfunding.

De ondernemer probeert daarom momenteel minimaal 250.000 euro op te halen via de site CrowdAboutNow. Particuliere investeerders krijgen jaarlijks 5 procent rente over hun belegging, die House.nl binnen vijf jaar terug moet betalen. Animo is er genoeg. Grosfeld heeft een kleine maand voor de deadline al ruim 80 procent van zijn streefbedrag opgehaald.

Deel op social media

Meest gelezen
Bieden op een huis: Gesloten bieding of Open Veiling?
Historisch laag aanbod stuwt verkoopprijs huizen met bijna 15%
Ons manifest: Samen bouwen aan een eerlijke huizenmarkt

Als eerste op de hoogte van het aanbod?